Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از سریال‌های محبوب تلویزیون در سال‌های گذشته، مجموعه «مدار صفر درجه» است که اولین بار سال ۸۶ روی آنتن رفت. قصه عاشقانه و جذاب، موسیقی خوب و دیالوگ‌های زیبای این سریال در یاد مخاطبان مانده و «مدار صفر درجه» پس از سال‌ها در بازپخش هم دیده می‌شود. به بهانه پخش تکرار این مجموعه خاطره‌انگیز از شبکه آی‌فیلم، با ایرج راد بازیگر پیش کسوت این مجموعه گفتگو کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بشیتربخوانید

کسی که شهاب حسینی را مجبور به ازدواج کرد



چه دلایلی برای پذیرفتن نقش «جهانگیر همایون‌پناه» داشتید؟
احساس کردم سریال سناریوی خوب و منسجمی دارد و کاراکترهایش به خوبی شخصیت‌پردازی شده‌اند. کارگردان را هم از قبل می‌شناختم و به کارش اعتماد و اطمینان داشتم. دیدم نقش هم نقشی نیست که فقط سیاه یا فقط سفید باشد. یک نقش خاکستری است که آن چه انجام می‌دهد زمینه‌های مختلفی دارد، بنابراین قبول کردم.

پس ویژگی خاکستری بودن نقش توجه‌تان را جلب کرد.
بله و این که پشت رفتارهایش منطقی وجود داشت. زندگی گذشته، زندگی خانوادگی و عقده‌هایی که داشته، همه و همه سازنده شخصیتی بود که اعمال و رفتارهایش منطق داشت.

این نقش منفی با تصویری که مخاطب از شما در نقش شخصیت‌های آرام و مثبت داشت متفاوت بود، تجربه بازی در چنین نقشی چطور بود؟
برایم تجربه جالبی بود. من کار‌های مختلفی بازی کردم، اگر منطقی پشت نقش وجود داشته باشد، منفی یا مثبت بودن آن خیلی مسئله نیست. مهم این است که نقش قابل قبول و تماشاگر هم پذیرای آن باشد و گرنه اگر یک نقش سیاه و بد یا سفید و خوب باشد، ولی منطق خودش را نداشته باشد، طبیعتا نمی‌تواند تاثیر واقعی خودش را روی تماشاگر بگذارد.

همکاری با آقای فتحی چطور بود؟
بسیار خوب بود، آقای فتحی کاملا به کارش وارد است. کل گروه همه خوب بودند، هم هنرمندان خارجی و هم هنرمندان ایرانی، همه جایگاه ویژه‌ای داشتند. کار مشکلاتی هم داشت، مثلا وقتی با هنرپیشه‌های خارجی کار می‌کردیم، آن‌ها به زبان خودشان حرف می‌زدند و ما باید به فارسی جواب می‌دادیم، منتها از آن جایی که دیالوگ‌ها برای طرفین کامل مشخص بود و معنا و مفاهیم و فضای هرکدام از سکانس‌ها برایشان مشخص بود، خیلی دچار اشکال نمی‌شدند و مشکلی در کار دیده نمی‌شد. این نیازمند تسلط بر کار بود که این تسلط وجود داشت.

آقای فتحی کارگردان سختگیری هستند؟
بله طبیعتا و روی دیالوگ‌ها بسیار تاکید دارند. حتی با وجود این که به صورت صدا سر صحنه کار نمی‌کردیم، صدای شاهد گرفته می‌شد که بعد‌ها هم خودمان جای خودمان صحبت کردیم، اما آقای فتحی خیلی مُصر بود که دیالوگ‌ها عینا، تمام و کمال گفته شود و حتی یک «واو» جا نیفتد.

به نظرتان علت محبوبیت و تکرار نشدنی بودن این سریال چیست؟
آن زمان که این کار ساخته شد، همه چیزش حساب شده و دقیق بود. چه سناریویی که نوشته شده بود، چه شخصیت پردازی‌ها، دیالوگ‌ها، فضا‌ها و بازیگران ایرانی و خارجی که برای کار انتخاب شده بودند، همه با دقت و وسواس کامل صورت گرفته بود، به همین دلیل همه بخش‌های کار یعنی فضاسازی، فیلم برداری، نورپردازی، گریم، طراحی صحنه و لباس به خوبی انجام شده بود. همه با یکدیگر در کل کار هماهنگی داشتند. این‌ها همه دست به دست هم داد که کار در مجموع موفق باشد و بتواند با تماشاگر ارتباط برقرار کند.

خاطره خاصی از بازی در این مجموعه در ذهنتان مانده؟
سکانسی بود که من باید با شخصیت مقابلم تلفنی صحبت می‌کردم و به زبان آلمانی جواب می‌دادم. در آن صحنه دیالوگ‌هایی وجود داشت، اما من به دلیل این که ریتم کار دربیاید، به آقای فتحی گفتم کلمات و جملات را آلمانی بگویم، با وجود این که خیلی آلمانی هم بلد نبودم! اما با همان حال‌وهوا به نوعی کلماتی آلمانی را می‌گفتم، بعد آقای فتحی به من گفت آلمانی بلدی؟ گفتم نه! من سعی کردم آن حس‌وحال را به این ترتیب داشته باشم. البته کلمات واقعا آلمانی بود، اما خیلی منطبق با دیالوگ‌ها نبود.

در سال‌های اخیر نسبت به قبل کم کار شده‌اید، علتش چیست؟
بله، به تازگی یک مقدار به دلیل کرونا کار نمی‌کنم، علاوه بر این وقتی کار تصویر پیشنهاد می‌شود باید احساس کنم کار متفاوتی است و دوست داشته باشم و گر نه خیلی اصرار ندارم اگر کاری را دوست ندارم بازی کنم، من چنین کاری را انجام نمی‌دهم. البته در این مدت پیش آمده که کار‌ها و نقش‌های خوبی هم پیشنهاد شده، اما به دلایل مختلف به ویژه کرونا و قبل از آن هم احتمالا به دلیل این که درگیر تئاتر یا کار دیگری بودم، کار نکردم. اما بازی در تئاتر را ادامه دادم و امیدوارم با بهتر شدن وضعیت کرونا شروع به کار کنم.

مخاطبان شما را با نقش «ناصرالدین شاه» و سریال «امیرکبیر» می‌شناسند، برای خودتان هم این نقش محبوب‌ترین است؟
همه کار‌هایی را که آدم انجام می‌دهد، در زمان خودش با علاقه کار کرده و قبول داشته، چون من بی‌دلیل کاری را قبول نمی‌کنم. یعنی اگر کاری باشد که به آن معتقد نباشم و خصوصیاتی را که باید، نداشته باشد نمی‌پذیرم، اما کار‌هایی را که قبول می‌کنم احساس می‌کنم می‌توانم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم، نقش را دوست دارم. هر نقشی با حال‌وهوای خودش کار‌هایی را می‌طلبد که سعی می‌کنم با تمام وجود همه آن چه را که برای ارائه آن لازم است، انجام داده باشم. همه نقش‌ها در جایگاه خاص خودشان جذاب هستند.

این روز‌ها دو سریال «جیران» و «آهوی من مارال» درباره ناصرالدین شاه، در حال ساخت است، به نظرتان این مجموعه‌ها هم می‌توانند ماندگار شوند؟
باید آن‌ها را ببینیم، ان شاءا... سریال‌ها با دیدگاه‌های مختلف ساخته می‌شوند. خدا رحمتش کند علی حاتمی هم «سلطان صاحبقران» را ساخت، اما نگاه علی حاتمی نوع دیگری بود و از نظر زمان‌بندی، زمان‌ها با هم تداخل‌هایی داشت یعنی زمانی که امیرکبیر بود، اصلا ملیجکی وجود نداشت، ولی ایشان با یک دید و نگاه خاص این سریال را خیلی خوب ساخت و فوق‌العاده بود. این کار‌ها هم آن طور که من شنیدم راجع به بخش‌های خاصی از زندگی ناصرالدین شاه است. نگاه‌های خاصی وجود دارد که هرکدام متفاوت است. من حتی روی صحنه تئاتر هم نقش ناصرالدین شاه را در نمایش «باغ شب‌نمای ما» نوشته زنده‌یاد اکبر رادی بازی کردم که طنز است و آن نگاه، نگاه متفاوتی است به بخش دیگری از موضوع ناصرالدین شاه. نقش دوران پیری ناصرالدین شاه و زمان قتلش را هم بازی کردم که آن شخصیت با شخصیت اوایل سلطنتش کاملا متفاوت است.

در تئاتر با استادانی مانند علی نصیریان و زنده یاد عزت ا... انتظامی همکاری داشتید، چه چیز‌هایی از آن‌ها آموختید؟
این‌ها جزو کسانی هستند که به اعتقاد من در کار خودشان اسطوره هستند و مهم آن مسئله تفکر و اندیشه است که همواره برایشان اهمیت داشته. اندیشه سازی در کار هنر بسیار حائز اهمیت بود، آن‌ها کارشان را به معنای واقعی دوست داشتند و هرگز صرفا به خاطر پول کاری را قبول نکردند. حتما باید پشت کاری که می‌خواستند انجام بدهند، تفکر و اندیشه‌ای وجود می‌داشت. اهمیت دادن به کار، با عشق کار کردن، دیسیپلین و نظم و انضباطی که باید در تمام ابعادش باشد، این‌ها چیز‌هایی بود که از طریق آن بزرگواران منتقل شد. یکی دیگر از مسائل مهم وقت شناسی، حضور مثبت داشتن و جدی گرفتن کار در همه زمینه‌ها با تمام وجود است، این‌ها چیز‌هایی هستند که از این بزرگواران یاد گرفتیم.

منبع: روزنامه خراسان 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سریال تلویزیونی بازیگر معروف ناصرالدین شاه آقای فتحی دیالوگ ها کار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۹۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه‌های تامین آب مشهد وارد مدار می‌شوند

به گزارش قدس خراسان، عیسی کلانتری در نشست خود با مدیران و اساتید دانشگاه در حوزه آب استان که ظهر امروز در محل آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد عنوان کرد: بین ساخت وساز و توسعه تفاوت وجود دارد و باید به وجود تفاوت بین مفاهیم رشد و توسعه هم پرداخت و اگر به ساخت و سازها مطالب غیر سازه ای اضافه کنیم توسعه رخ می دهد و برای توسعه در بخش آب باید پروژه های غیرسازه ای هم فعال شوند.

وی افزود: اصلی ترین موضوعی که در سازگاری با کم آبی می تواند به ما کمک کند مدیریت تقاضا است،نقشه راه به دنبال مدیریت تقاضا است تا در اقلیمی مانند خراسان رضوی فرزندان آن به جای رفتن به سمت شغلی هایی مانند کشاورزی که آب فراوان مصرف می کند به سمت شغلی بروند که مصرف آب در آن جزو اولویت ها باشد.

کلانتری ضمن تاکید بر کاهش مصرف آب در بخش های مختلف تشریح کرد: در نقشه راه برای شهری مانند مشهد که زائر، مجاور و مهاجر دارد نیازها دیده شده و آن چیزی که می توان کمک کننده باشد و در نقشه راه اضافه شده مدیریت تقاضا و جهت دهی به توسعه است و توسعه باید به سمت خدمات و صنعت حرکت کند و این به معنای معیشت جایگزین است.

سخنگوی صنعت آب کشور تامین شغل برای جمعیت مشهد را ضروری دانست و گفت:آب برنامه ریزی شده را به شدت قبول داریم اما کفایت نمی کند و نیاز به باز تخصیص آب وجود دارد و مردم هر شهر نسبت به شهری که در ان زندگی می کنند باید به سراغ شغلی بروند که کمترین نیاز آبی را داشته باشد.

وی ادامه داد: تمام مسئولان وزارت نیرو به صورت دقیق در جریان موضوعات مربوط به تامین آب مشهد و استان هستند و مسائل آن را طی سفرهای متوالی که به شهر مشهد داشته اند رصد می کنند و براساس برنامه ریزی های انجام شده در حضور وزیر نیرو قبل از فصل گرما به میزانی که پاسخگوی تنش آبی باشیم پروژه های تامین آب مشهد وارد مدار خواهند شد و یکی از پروژه های مد نظر ما مدیریت مصرف است و به هیچ عنوان جیره بندی آب مشهد در دستور کار نیست.

کلانتری ضمن تاکید بر مدیریت مصرف آب عنوان کرد: بین مدیریت مصرف و جیره بندی تفاوت فراوان وجود دارد و یکی از مسائلی که باید توسط مردم مشهد رعایت شود کاهش ۱۰تا ۱۵ درصدی مصرف آب است و پیشرفت پروژه انتقال آب از دریای عمان به مشهد در حدود ۱۵ درصد است که به خوبی در حال پیش روی است.

وی به اهمیت نقش تشکل ها در مدیریت منابع آبی در بخش کشاورزی اشاره کردو گفت: در برنامه هفتم توسعه و نقشه راه این مبحث آمده که تصدی گری ها در بخش آب زیرزمینی از دولت به تشکل ها سپرده شود تا به جای اینکه دولت با یک میلیون چاه را مدیریت کند، حفظ ۶۰۰ تا ۷۰۰آبخوان را به تشکل ها بسپارد.

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • پروژه‌های تامین آب مشهد وارد مدار می‌شوند
  • تشریح بخش‌های جدید «جوان ایرانی سلام» در سال ۱۴۰۳/ میکروفونی که مصداق بیت‌المال است
  • زوایای پنهان تاریخ در «هیس، هیچی نیس!»/ حضور استعدادهای شهرستان
  • بازی با روان مخاطب در پخش فوتبال پرسپولیس و استقلال | شعر حافظ بی‌نوا تکه و پاره شد!
  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • اشتیاق بانوان مازندرانی از شکوفه‌های نارنج / جای خالی مدیریت بر ماندگاری یک سنت دیرینه
  • مردمی شدن روز شهرکرد موجب ماندگاری آن می‌شود
  • تمایز «بوم» با دیگر برنامه‌های مشابه چیست؟/ قابی در شأن هنرمندان
  • ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»